Friday, October 24, 2008

Cuti-cuti di Thailand


Pada 22 Dec 2007 yang lalu, saya bersama-sama keluarga telah bercuti ke Bangkok, Thailand. Percutian selama 3 hari 2 malam ini telah diuruskan sepenuhnya oleh rakan-rakan di Hostelling International Thailand.

Kami telah menginap di HI Far East Inn yang terletak di Kawasan Pratunam yang terkenal dengan kawasan membeli belah. Antaranya Platinum Mall dan Central World Plaza. HI Far East Inn ini merupakan salah sebuah hotel di dalam rangkaian Hostelling International (HI).

Di kawasan Pratunam, agak mudah untuk mendapatkan makanan halal kerana terdapat sebuah masjid yang terletak di Phetchaburi Road. Masjid ini dikenali sebagai Masjid Darul Aman. Salah sebuah restoran yang menjadi kegemaran kami ialah Restoran Hayati. Kalau nak rasa tomyam original thailand, bolehlah berkunjung disini. Makanan di sini semuanya sedap2 dan harganya agak berpatutan.
Antara tempat-tempat menarik yang sempat kami lawati adalah Damnern Saduak Floating Market dan juga Thai Village. Di Floating Market, kami dapat melihat peniaga-peniaga yang menjual barangan di dalam sampan. Kami berkesempatan menaiki bot menyusuri sungai ini untuk melihat aktiviti perniagaan di sepanjang sungai ini. Satu keadaan yang amat unik dan ianya merupakan salah satu tarikan kepada pelancong di Thailand.
Thai village merupakan sebuah sebuah perkampungan yang dibina bagi kemudahan pelancong untuk mengetahui dengan lebih lanjut lagi mengenai kebudayaan dan cara hidup masyarakat Thai. Di sini kami berpeluang menunggang gajah dan melihat persembahan kebudayaan yang menceritakan aktiviti dan cara hidup masyarakat thai. Persembahan ini mengambil masa kira2 satu jam.
Pada 24 Dis 2007, kami berangkat pulang ke Malaysia dengan menaiki pesawat Air Asia. Sebuah percutian yang sungguh menarik dan tidak dapat dilupakan di Bangkok, Thailand.

No comments: