Thursday, October 23, 2008

Hostelling International Hong Kong Charity Walk 2008

Hostelling International Hong Kong Charity Walk telah berlangsung pada 20 January 2008 bertempat di Ngong Ping, Hong Kong. Ngong Ping merupakan kawasan pergunungan di mana ia merupakan salah satu tempat tarikan pelancongan khususnya buat penganut Budha kerana terdapat sebuah Kuil Budha yang besar berbentuk sami buddha yang tengah bertapa terletak di puncak gunung ini.
Perjalanan kami bermula di Macau di mana kami menaiki pesawat MAS ke Macau. Setelah melawat sekitar Macau, kami menaiki Feri menuju ke Hong Kong. Perjalanan Feri mengambil masa kira-kira satu jam dari Macau.
Selain daripada menyertai Charity Walk, kami juga sempat melawat beberapa tempat yang menarik di sekitar Hong Kong. Antaranya Disneyland, The Peak, Tai O island dan beberapa kawasan di sekitar Hong Kong.
Makanan halal agak mudah di sini kerana terdapat sebuah Masjid yang agak besar di kawasan Kowloon. Di sekitar masjid ini terdapat banyak restoran halal dimana pemiliknya berasal daripada Pakistan, Turki dan juga Hong Kong sendiri.
Perjalanan kami diteruskan lagi ke Guang Zhao, China. Perjalanan mengambil Masa Kira-kira 2 jam dari Hong Kong dengan menaiki keretapi. Sepanjang perjalanan kami telah melalui bandar Shenzen sebelum sampai di Ghuang Zhao. Kami telah melawat hostel di sana dan menginap di sana selama satu malam sebelum kami bertolak ke Shenzen. Seperti juga Ghuong Zhao, di Shanzen kami melawat hostel di sana dan menginap selama satu malam sebelum bertolak semula ke Macau dengan menaiki feri. Di Macau, kami terus ke lapangan terbang dan pulang semula ke Malaysia.













Disneyland

Kontinjen Malaysia

Youth Hostel di Hong Kong.

Peninggalan Gereja St Paul yang terdapat di Macau. Sebuah lagi terdapat di Melaka.

Youth Hostel di Ghuong Zhao.

No comments: